Vi skaper medieeksponering verdt millioner – uten å bruke én krone på annonser

Idrett skaper samhold, mestring og glede i en tid der samfunnet trenger det mer enn noensinne.

Baardsen Sport løfter frem idrettens uvurderlige betydning ved å synliggjøre menneskene og historiene som gjør en forskjell.

Gjennom målrettede samarbeid jobber vi med samfunnets største forbilder, inspirasjonskilder og gledesspredere.

I romjulen 2024 inngikk Baardsen Sport et samarbeid med Norges Skøyteforbund. Resultatet etter 10 dager var over 30 reportasjer fordelt på NRK, VG, TV 2, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, NTB og lokalaviser.

Etter én måned var eksponeringsverdien til Norges Skøyteforbund økt med 72 prosent, viste en måling fra anerkjente Sponsor Insight.

Arbeidet førte til økt entusiasme blant utøvere og ledere, og høyere kommersiell verdi.

Dette er resultater også andre aktører kan oppnå. Uavhengig av bransje handler PR-arbeidet om å finne de riktige historiene og presentere dem på en måte som har journalistisk verdi.

Dette er måten vi har jobbet på – i tett samarbeid med Skøyteforbundet:

  • Vi startet med bakgrunnssamtaler med utøvere, ledere og trenere

  • Vi identifiserte potensielle mediesaker fra deres hverdag fortløpende

  • Vi utførte skreddersydde innsalg til ulike mediehus basert på medieprofil, deres lesere og journalistenes fagområder

  • Vi koordinerte møter mellom mediehus og utøvere

  • Vi utviklet, organiserte og gjennomførte digitale og fysiske medietreff for maksimal eksponering i media, som VM-kickoffet 12. februar 2025 hvor vi knyttet sportens tidligere og nåværende helter sammen

  • Norges største medier gjennomførte over 60 intervjuer i forbindelse med arrangementet der blant andre ikonet Knut «Kupper'n» Johannesen (91) var invitert med legendene Johann Olav Koss (56), Ådne Søndrål (53) og Amund Sjøbrend (72), noe både aktive utøvere og mediene verdsatte

Hva er det viktigste for å få gjennomslag i mediene?

  • Innsalget er nødt til å ha journalistisk verdi
  • Du må skape kontekst for mediene slik at tidsbruken fra idé til publisert sak blir minst mulig
  • Terskelen må være lav

Hva innebærer en lav terskel?

  • Digitale medietreff i stedet for fysiske når intervjuobjektene ikke er i Oslo

  • Åpning for telefonintervjuer

  • Reportasjemøter nærmest mulig redaksjonene

Hva utgjør verdien for mediene, utøverne og Norges Skøyteforbund?

  • Mediene får rask tilgang til eksklusive saker som engasjerer leserne og seerne deres

  • Utøverne føler seg sett og kjenner på økt entusiasme og inspirasjon
  • Norges Skøyteforbund får «gratis» omtale tilsvarende flere millioner i reklameverdi
  • Sponsorene til forbundet og utøverne får økt eksponering
  • Fremtidige sponsor- og medieavtaler blir mer attraktive
  • Sjansen for økt rekruttering til idretten styrkes
  • Sannsynligheten for flere publikummere på arrangementer bedres

Ønsker dere å oppnå lignende resultater? Utgifter til PR-arbeid er ikke en luksus, det er en investering

SAMMEN SKAPER VI UTVIKLING